HOME  |  LESPAKKETTEN  |  PRESENTATIES  |  HET IDEE  |  CONTACT





Ter inspiratie voor een nieuwe film is filmmaker Paul Haans op zoek gegaan naar waargebeurde verhalen uit Westervoort. Via jongerenwerker Denny Elfring van jongerencentrum Creon kwam hij in contact met Peter ter Horst. Peter woont in IJsselstein, maar heeft zijn jeugd doorgebracht in Westervoort. Peter is in zijn jeugd verslaafd geweest aan drank en drugs en werd na een lang traject clean & nuchter. Vanaf dat moment helpt hij zijn lotgenoten en jongeren door zijn ervaringen te delen.

Van idee naar film
Zijn verhaal maakt indruk. Na verschillende gesprekken met Peter, is Paul Haans samen met Denny Elfring aan de slag gegaan om een concept te bedenken waarin het verhaal van Peter door middel van film uitgelicht kon worden. Het idee van een voorlichtingsfilm, gebaseerd op ervaringsverhalen, hebben we aan verschillende jongeren, ouders en organisaties voorgelegd en gevraagd wat zij ervan vonden. Met de gekregen feedback is het plan verder uitgewerkt en daaruit is het idee ontstaan om een korte film te maken over het leven van Peter ter Horst dat door middel van een lespakket een educatieve en preventieve waarde heeft voor volwassenen en jongeren vanaf vijftien jaar.

Het lespakket is mede mogelijk gemaakt door het regionale innovatiebudget Arnhem, gemeente Westervoort en het Rabobank stimuleringsfonds.

Een film voor en door jongeren
Het gehele concept is bedacht, uitgewerkt en uitgevoerd samen met jongeren uit Westervoort en omgeving. Vanaf het moment dat de financiering voor de film rond was is het jongerenwerk op zoek gegaan naar jongeren die vrijwillig mee wilden werken aan dit project. Het doel was om jongeren, zowel (ex-)verslaafden als jongeren die nooit met verslaving in aanraking zijn geweest, samen te laten werken en participeren in een project om jongeren en volwassenen te informeren over de risico's van alcohol, drugs en een mogelijke verslaving.

Totstandkoming
De korte film is een waargebeurd verhaal. Het scenario is geschreven door Martijn Daamen en is tot stand gekomen in samenwerking met Peter ter Horst en Paul Haans. Het script is doorgenomen en besproken met tien jongeren die aan dit project deelnamen. Voordat de opnames waren gemaakt heeft de hele groep jongeren een acteerworkshop gehad van Peter Faber (bekend uit de films Ciske de Rat, Schatjes, Soldaat van Oranje) en Sol Vinken (Penoza, Guilty Movie, Schone Handen).

Heftige momenten tijdens de opnames
De jongeren hebben op verschillende manieren een bijdrage geleverd: met een rol in de film, door achter de schermen te helpen met het verzorgen van attributen en het regelen van locaties. En bovenal was de onderlinge ondersteuning die zij elkaar gaven van groot belang voor het resultaat, want het leverde tijdens de opnames voor de (ex-)verslaafden die acteerden dat ze cocaïne gebruikten heftige momenten op.

De opnames van de film duurden twee dagen en vonden plaats in december 2016. Peter ter Horst, gespeeld door Sol Vinken, was zelf nauw betrokken bij de opnames en gaf tips en aanwijzingen om alles zo realistisch mogelijk terug te laten komen in de film. Vervolgens zijn van januari tot maart 2017 professionals bezig geweest met het monteren van de film, bewerken van kleur en toevoegen van muziek en geluid om de ultieme beleving over te brengen aan de mensen die deze film als onderdeel van het lespakket gaan zien.

Deskundige voorbereiding voorlichting
In de tussentijd zijn de jongeren bezig geweest met inhoud geven aan de lespakketten, dit boekje en het volgen van een training door Iriszorg om te leren hoe je presentaties en voorlichting geeft en hoe je in gesprek gaat met iemand die (mogelijk) verslaafd is. De jongeren die hebben meegewerkt aan dit project gaan samen met Peter ter Horst de voorlichtingen en presentaties geven.

Het woord is aan de jongeren
'Peter, wat doe je nu?' is voor al deze jongeren een zeer leerzame en unieke ervaring geweest. Het meewerken aan de korte film was voor sommigen pas het begin. "Nu de lespakketten er zijn, begint het project pas echt!" We willen onze ervaring delen met jongeren en volwassenen, informatie geven en een persoonlijke boodschap overbrengen.